My Tabung

Buy present Online

Tuesday, August 31, 2010

Kueh Buah Rotan VS Letrik.....

Salam semua..
Hari nie puasa Ramadan masuk 21 hari..aku rasa tahun 2010 nie cepat sngat Ramadan nak berlalu pergi..tahun2 lepas sempat jugak la aku rasa keletihan yang teramat bila berpuasa..Tahun nie rasa kurang sikit..mungkin juga sebab pekerjaan aku yg sentiasa aje duduk dalm bilik berhawa dingin..ehmmm..mungkin jugak kot...Bukan la aku x bersyukur sebab dapat berpuasa dengan lancar tanpa gangguan masalah kesihatan ke apa..cuma itulah aku rasa kekurangan sikit la...
Berbalik tajuk post aku kat atas 2..bukan la gempak mana pun..saje je aku letak tajuk cam tue biar nampak macam kononnya ada konflik sikit...hehehe
Sebenarnya cam nie..semalam sebelum detik 12 malam nak sambut Hari Merdeka tue..adik aku bercadang nak buat kueh raya..kueh raya tue seperti tajuk kat atas tue la..BUAH ROTAN...Nak jadikn cerita..semalm sambil2 tunggu detik 12 malam kami..(mak, aku dan adik)pun mula la membuat BUAH ROTAN tue..Mak tolong bancuh je bahan2nyer...senang je nak buat,klau korang rasa nak cuba nanti aku tulis bahan2 dan cara2 membuatnya ya.Pas mak siap bancuh adunan kueh tue giliran kami pulak la menyiapkan adunan itu menjadi kueh BUAH ROTAN..Buah rotan nie bentuknya bulat2, tak boleh terlalu besar dan terlalu kecil..pendek kata..sedang2 elok la..
Sambil menyiapkan BUAH ROTAN tue..mak aku nak tengok citer NUR KASIH..ala..korang mesti tahukan..citer yang famous sangat tahun lepas 2009 kat tv3 tue yang raking mencecah juta2 tue..hehehe..aku baru sekali je tengok ulangan citer nie..so ecited jugak la..kami tengok citer nie dalam laptop aku yang baru aku beli bulan 5 tahun nie..dalam dok tengok tue..aku pun cakap la kat mak..

"mak nampak ka gambar..dok tepi sangat tue.."


Korang pun tau kan..tengok citer dalam laptop malam2 kadang2 kalau dok tepi sangat nmpak gelap ja gambar 2..lepas aku cakap cam tue kat mak..adik aku pun kata la..

"x nmpak..klau tutup lampu baru nampak jelas.."


aku pun balas la balik kat dia..

"dah tue tutup la lampu biar gelap sikit.."


Korang nak tau apa jadi pas aku cakap yat terakhir tue..huhuhu...memang magic betul la..habis ja aku cakap tutup lampu..dengam sendirinya elektrik tue terpadam..rupa2nya elekrtik betul2 tak dak...alamak..golap gulita semua..dah la dok buat BUAH ROTAN tak habis2 lagi..maka kami terpaksa menyiapkan BUAH ROTAN tue berbekalkan cahaya lilin yang samar2 tue..geram pun ada..tp apa nak kata..dugaan bulan posa..tue la sapa suruh buat kueh tengah2 malam buta..kan dah kena...huhuhu
Dah la dengan nyamuk lagi..panas lagi...hishhh...menambah kepanasan dalam diri yg sedia panas nie..heheheeh..dugaan..akhirnya dalam keterpaksaan menghabiskan adunan BUAH ROTAN tue...siap jugak akhirnya..syukur sangat2..tapi kna letak dalam peti dulu la sebab nak goreng tak boleh letrik masih belum ada..lama jugak la menunggu dalam koi 1.45 pagi lebih x kurang....heheeh...akhirnya letrik ada balik..jenuh jugak la menuggu tue..itu sajalah citer aku dalam menyiapkan serba sedikit2 persiapan hari raya tahun nie..entah ler..x der rasa nak rya pun sebenarnya sejak ketiadaan arwah pak aku..mungkin jgak sebab umur yang dah koi meningkat..ehmmm...makin tua aku nie...heheheh
bagi korang yag rasa nak buat BUAH ROTAN tue nanti aku bagi ya..cubalah..klau x jadi jngan mrah kat aku pulak..beljar la pelan2 k..

p/s : cam biasa..gambar BUAH ROTAN aku dan adik x dapat nak diletak kat cini sebab x sempat nak snap gambar..aku rasa korang pun tahu rupanya camnekn..bagi yang tak tahu..pandai2 la korang cari ekkk...heheheeh

No comments: