My Tabung

Buy present Online

Friday, January 13, 2012

Bihun Goreng Perisa Kari

As salam....ni pertama kali saya buat bihun goreng perisa kari ni...selalu buat cara biasa je...saya terjumpa resepi ni kat blog sapa entah masa dok blogwalking tapi tak teringat pula nak salin...teringin nak cuba sebab tengok macam sedap ja, so saya masak main  agak2 ja la...campak2 jer....hehehe...hasilnya kat bawah ni la dan saya letak juga resepi yang saya buat ikut cara sendiri...jangan komplen na...hehehe



Bahan-bahannya
  • Bihun (rendam dahulu di dalam air untuk seketika supaya bihun sederhana lembut dan senang nak masak nanti)
  • Sosej @ isi ayam,udang,sotong dan lain2...(saya cuma ada sosej so saya guna itu ja)
  • Fish cake @bebola ikan @bebola sayuran
  • Sayur- sayuran ( ikut suka hati nak letak sayur apa- saya guna kubis )                                                             
  • Cili kering yang telah dikisar                              
  • Serbuk kari (saya guna kari ikan)
  • Air asam jawa
  • Daun salad dan bawang goreng sebagai hiasan                              
  • Telur dadar hancur                                              


Cara Membuatnya
  • Tumis bawang besar dan bawang putih (saya tumbuk sederhana kasar..kalau nak senang blend ja )
  • Masukkan sedikit cili kering yang dikisar - kacau dan biarkan masak sedikit-jika suka boleh tambah sedikit kicap dan sos cili
  • kemudian masukkan serbuk kari yang telah dibancuh bersama air (saya guna setengah bungkus ja sebab bihun  tak sampai separuh digunakan)- tunggu sampai serbuk kari masak dan pecah minyak
  • sesudah itu masukkan air asam jawa diikuti bersama sosej..kalau ada udang dan sebagainya masukkan sekali
  • Biar seketika...kemudian masukkan kubis ( kalau nak masukkan sawi sila letak kemudian kecuali batang sawi boleh dimasukkan dulu )
  • Masukkan perasa secukup rasa
  • Biarkan seketika dan kemudian masukkan bihun yang direndam tadi
  • Goreng sampai masak dan boleh la diangkat
  • Hidangkan didalam pinggan - hiaskan bersama daun salad dan bawang goreng serta cili padi yang dipotong kecil-(cili padi yang dijeruk pun boleh letak..sedap tau )

p/s : Ini adalah cara masakan saya...simple2 jer. silalah cuba resepi ni mengikut cara dan kreativiti anda sendiri asalkan sedap dan boleh diterima tekak.....rasanya not bad..boleh la...bagi yang terer masak memang tak ada masalah kot nak cuba...hehehe



Lot Of Love,
Emas Delima

No comments: