My Tabung

Buy present Online

Wednesday, August 15, 2012

Cara nak buat aiskrim sendiri kat rumah

Bahan-bahannya

  • Susu pekat @ gula ( pandai2 la adjust kemanisan yang korang nak)
  • Susu cair @ susu segar
  • telur sebiji
  • Ovalette (yang selalu orang bubuh dalam kek nak bg gebu tu..)
  • Esen vanilla
  • secawan air sejuk ( tak sejuk pun ok jer)
  • perisa kegemaran ikut suka nak perisa apa
  • Topping letak je apa yang korang suka cthnya coklat rice.jagung dlm tin ,kekacang

Cara membuatnya
  • Mixer semua bahan di atas kecuali topping dan perisa.(tak ada mixer pakai blender macm saya pun ok tapi kurang gebu sikit la)
  • mixer dengan kelajuan tinggi sampai gebu, kembang dan pekat...lagi lama korang pukul lagi bagus sebab nanti lagi halus askrim yang anda hasilkan.
  • Lepas tu baru masuk pewarna pukul sikit lagi.
  • Kalau nak buat ala2 askrim paddle pop korang bahagikanlah adunan askrim tu dan lepas tu letak la apa2 topping yang korang suka.
  • Masuk askrim dalam tapeware dan letak dalam peti sejuk beku.
  • tunggu askrim beku bolehlah anda makan sepuas2 hati ( x mau share gan family pun ikut korang la..hehehe)
  • Selamat mencuba semoga berjaya mbuat aiskrim sendiri.

Resepi ni saya dapat dari internet dan blog2 masakan...so kredit kepada mereka tapi saya adjust sikit2 guna cara saya..mungkin ada sama mungkin tak...kalau tak menjadi wallahualam...kena berusaha lagi la...tapi insyaallah menjadi rasanya sebab mudah jer nak buat...saya yakin korang semua boleh jadi chef yang baik..:-)

Jumpa lagi....


Emas Delima


No comments: