My Tabung

Buy present Online

Thursday, January 5, 2012

Sekadar luahan rasa bagi yang mengerti....:-))

Kadang2 hati ini rasa jengkel...rasa geram....rasa macam2 yang tak sepatutnya ada dalam hati...selalu kita sangka kita lebih baik pada orang lain...tapi sebenarnya setiap dari kita ada baik dan buruknya...cara pembawaan ja berbeza...Dalam hidup kita pastinya ada saat2nya dimana kita tanpa sengaja dan mungkin sengaja.( ada ka,wallahualam la..) akan melakukan kesilapan dan kesalahan...dan bila sedar kita telah melakukan kesalahan dan ada buat silap... dengan rasa rendah hati buanglah ego dalam diri dan akuilah kesilapan kita tu...kita bukan manusia serba sempurna...kita manusia biasa...sentiasa ada rasa tidak puas hati dan salah sangka...selalu buat salah dan silap...tak kira la tinggi mana pun pangkat kita...ilmu kita...kedudukan kita dimata manusia biasa...minta maaf dan akui kesilapan itu...jangan asyik menunding jari ke arah orang lain...bercakap memang senang...jangan salahkan orang lain kalau ada kesilapan..tapi selalunya kita buat tak apa yang kita katakan tu...ada ke..? kita nak orang pandang tinggi pada kita...nak orang tengok kita ni perfect ja..tak mau orang pandang rendah kat kita so dengan senangnya letakkan salah kat orang lain sedangkan hakikatnya salah kita sendiri...awat tak mau mengaku kan...mengaku ja...biar rendah di pandangan manusia tapi tinggi pada pandangan DIA...

bagi saya ...saya lebih menghormati dan memandang tinggi orang yang mengaku kesalahan yang dia buat...mungkin sesetengah orang akan memandang sinis dan seolah olah mengejek...tapi biarlah...awat...?? teruk sangatkah kalau orang pandang rendah kat kita..tak jadi kudis la...manusia sama...yang bezanya antara kita amal ibadat ja...so sekali sekala buanglah ego anda dan akuilah salah silap kita na...

Orang akan lebih pandang rendah dan sinis pada kita kalau hakikat sebenarnya kesalahan itu adalah berpunca dari kita dan lebih malang lagi kita tahu mengenainya tapi buat2 tak tahu dan mencari macam2 alasan supaya orang tak menyalahkan kita dan lebih perit lagi jika kita mencari orang lain untuk dijadikan sasaran kesalahan yang kita buat...Akibatnya ketidakpuasan hati akan terus berlaku dan menjadi pertikaian sepanjang masa dan akhirnya sedikit sebanyak rasa itu akan bertukar menjadi ' pisau ' yang boleh memutuskan ' tali ' yang mengikat kita selama ini...seperti api yang dulunya kecil menjadi semakin marak jika tidak dikawal... marilah kita sama2 berubah...perbaiki diri kita...bukan hanya pandai berkata2 tapi bila terkena pada diri sendiri umpama cakap tak serupa bikin...sedih la...

Saya menulis ini untuk diri saya sendiri...semoga saya tidak terus menjadi sebegitu dan jika ada maafkanlah saya...dan tunjuk ajarlah saya...kita manusia biasa yang sentiasa lalai, alpa dan terlupa...
Pandanglah sekeliling anda...hayati dan teliti...fikir dan timbal balik apa yang kita buat...kita akan dapat rasainya...dan cubalah...belajar mengalah dan dengarlah rintihan orang lain yang mungkin 'tersiksa' gan sikap kita...wallahualam


ps: Penulisan ini sekadar luahan hati sendiri...sekadar peringatan untuk diri ini insan yang kerdil disisiNYA....



Lot of love,
Emas Delima

2 comments:

sufihanan said...

kite slalu pandang org, x sedar org pandang kite. adat hidup dunia ..

p/s marah ke? kikiki

e.ma said...

x marah...cuma geram je...
apapun kita cuma manusia...
tapi pepaham la kan..elert la sikit..jngn buat x tahu je...buat ddon know je sedangkan hakikatnya salah diri sendiri...huhu