My Tabung

Buy present Online

Tuesday, February 12, 2013

Jom cuci mata

Salam Semua,
Jom cuci2 mata tengok pokok2 yang terdapat di sekeliling rumah di kampung saya..maaf kalau ada gambar yang blur..guna handphone cap ayam je..hehehe

 kenal tak buah apa dibalik daun2 itu?

 pucuk mengkudu  untuk masak lemak

 Buah putat dibalik pokok2 hijau

 cendawan yang dipetik di batang2 pokok mati
mak masak buat sayur tumis.

Nama apa pokok ini yer..lupa pula tapi ada kata boleh makan...saya tak pernah cuba pun lagi

Yang ni lupa pula namanya tapi sedap dibuat ulam, lemak2 gitu tapi kalau sakit urat jangan makan tau..menambah sakit lagi ada..

pokok kaduk selalu daunya yang muda sedap dibuat ulam dicelur atau dibuat kerabu..saya kalau terbau daun ni terus teringat masak lemak siput sungai sebab kalau masak mesti letak daun kaduk ni..sinonim sangat..Korang pula?

 Yang di semua kenal kan..pokok ubi kayu..pucuknya selalu dibuat masak lemak atau direbus buat ulam nasi

 Daun pucuk 'beqa' kami panggil.buahnya panjang2 ala2 pedang gitu.tak tahu la korang panggil apa..buahnya sedap dibuat kerabu daunnya selalu rubus ja buat ulam nasi tapi pahit sikit  rasanya...

 Buah putat..korang pernah tengok cerekarama tv3 tak yang tajuk Meriam kg Putat tu...ni la buahnya..daunnya yang selalu orang makan buat ulam dan ulam untuk bahan laksa dan nasi ulam.

Buah putat dan daun pucuk 'beqa' lagi... 

cantikkan ciptaan Allah...saujana mata memandang

No comments: