Biji Rambutan @ Moktan

Beberapa minggu yang lalu aku terbaca dan terbelek satu post kt fb.Dalam group apa entah tidak ingaty pula.Tapi hamba Allah tu share dia sangai biji moktan kononnya sedap rasanya kcm kacang.Aku pun share juga kat wall.
So balik kampung aku suruh abang p kait buah moktan pokok tok menakan yang berbaki.Maklum buah dah nak habis tinggai sikit ja.Pulunnya aku makan semata2 nak ambik biji moktan.Nak rasa betoi ka mcm kacang.
Pastu bergoreng la aku ketung ketang ketung ketang kat dapuq.Sangai tau goreng tanpa minyak yer.Aku goreng sikit ja sb biji moktan tu sb buah kecik2 so biji pun kecik cenonet ja dapat.
Sedap plak wei..Mmg betoi rasa mcm kacang.Ada juga rasa mcm biji cempedak yg kita dok rebus makan tu.Bagi kak aku rasa juga.bolehlah dia kata.Pastu tetiba tengahari tadi lepas kami penat dok mencuci tuppeware dan sebagainya yang dikencing oleh tikus.(jahat tikus).kak aku dok pulun makan moktan sebab nk kumpul biji suruh goreng lagi.amboi..haha.sedap la tu..tapi make sure hampa goreng/sangai biaq dia betoiw garing baru sedap.pastu tabur garam sikit tau.
Masa dok makan tu kak aku tanya ada khasiat ka yg dok rajin balik nk goreng biji moktan.ye la before ni tak pernah pun kami makan moktan pastu goreng biji dia.aku cerita la aku tertengok dalam fb tu yg rajin balik nk buat.aku kata tak dak khasiat pun saja suka2.tapi bila kak aku tanya cmtu aku terfikir gak tak kan tak dak khasiat kot.google punya Google rupanya biji moktan ni bagus untuk orng ada diabetes/kencing manis..tak sanggka plak ada khasiat rupanya.
So lepas ni makan moktan tu simpanlah biji dia.sedap wei.hampa jangan tak tau.try dulu baru tau.ok da.

Gambar tu tinggai kulit luar biji moktan ja sb isi dh habis kami ngap.tak dan nak snap isi kak aku dh pederaih dok lawan mkn dgn aku.Haha

Comments

Popular posts from this blog

Biji Sawi

The Princess @ lued Kattiya

Resepi Kueh Buah Rotan